Da li se vaše dete brzo zamara?
Zamor je uobičajen fenomen u našem društvu i može imati veliki uticaj na individualne sposobnosti i dobrobiti pre svega deteta.
Zamor je uobičajen fenomen u našem društvu i može imati veliki uticaj na individualne sposobnosti i dobrobiti pre svega deteta. Roditelji i nastavnici već odavno veruju da deca koja imaju oštećen sluh imaju povećani rizik od zamora. Jedna od pretpostavki je, kako se školski dan bliži kraju, dete koje ima oštećen sluh može biti „fizički i mentalno istrošeno“ kao rezultat usredsređivanja na govor učitelja ili drugih đaka.
Štaviše, povećani napor prilikom slušanja, zamor i stres kod dece sa oštećenim sluhom može ugroziti sposobnost učenja u bučnom okruženju u učionici, čime se povećava rizik za pojavu poteškoća u školi.
Empirijske studije koje podržavaju ideju da se deca sa oštećenjem sluha više zamaraju od dece sa normalnim sluhom, tek su nedavno počele da se uzimaju u obzir.
Šta je zamor ?
Zamor ima veliki uticaj na naše živote i svako od nas ga je doživeo u nekom trenutku ili periodu. Zapravo, zamor je jedna od najčešćih žalbi na koju nailaze lekari u primarnim zdravstvenim ustanovama i predstavlja značajni simptom povezan sa brojnim hroničnim zdravstvenim stanjima.
Bez obzira na ovo, izgleda da se zamor u današnjem društvu retko proučava i slabo razume. Pored dugogodišnjeg istraživanja čini se da još uvek ima više pitanja nego odgovora o njegovom poreklu i finkcijama.
- Zbog čega se osećamo umorno?
- Zašto nas određena aktivnost više zamara od druge?
- Na koji način je zamor povezan sa stvarima kao što je nivo energije, naprezanje pri slušanju ili stres?
- Koji su uzroci zamora, naročito neobjašnjivog zamora kada nema osnova za medicinsku dijagnozu?
- Zbog čega jedno dete sa oštećenim sluhom ima povećan rizik od zamora, a drugo dete koje ima slično oštećenje sluha i istoriju slučaja nema problema za zamorom?
Ova pitanja, kao i još mnoga druga, naglašavaju činjenicu da je zamor, sveprisutan i veliki zdravstveni problem u današnjem društvu, zapravo višestruki i komplikovan problem.
Fizički zamor se odnosi na smanjenu sposobnost ili želju za obavljanjem nekog fizičkog zadatka, dok mentalni/kognitivni zamor može biti definisan kao subjektivno stanje raspoloženja – osećaj umora, iscrpljenosti ili nedostatka energije da se ispune emocionalni ili kognitivni zahtevi.
Mentalni zamor karakteriše slaba koncentracija, smanjena sposobnost pamćenja, smanjena pažnja i reakcija, osećanje uznemirenosti, smanjena opšta efikasnost. Zamor generalno utiče na kvalitet života.
Može li se dete umoriti od slušanja?
Napor pri slušanju može se opisati kao naročito naprezanje mentalne energije kako bi se propratila i razumela izgovorena poruka. Napor pri slušanju može se smatrati specifičnim oblikom mentalnog naprezanja.
U širem smislu, mentalni napor se posmatra kao mentalno opterećenje svojstveno isključivo ljudskom rodu, zapravo se posmatra kroz osobu ili zadatak. Dodatno, mentalno opterećenje odnosi se na ljudske odluke, tj. povezano sa procesom i poteškoćama vezanim za donošenje odluka.