Zašto su kafići, restorani postali tako bučni?
Sigurno Vam se često dešavalo da odete sa prijateljim a na kafu ili večeru i da je pritom mesto toliko bučno da ne čujete jedni druge. Evo neka istraživanja na tu temu.
Kada se otvarao novi hotel u Beogradu, u decembru prošle godine, otišla sam sa prijateljicom. Prostor je bio prelep i moderan, uključujući restoran, kafić i koktel bar. Jedino što je smetalo bila je buka, ali smo smatrale da je to normalno obzirom da je bila posebna prilika, otvaranje, puno zvanica i poseban program.
Moja sledeća poseta u martu ove godine, potvrdila je da je hotel zaista lep i elegantan. Postojao je samo jedan problem: želela sam da ga napustim skoro čim sam ušla. Uši su me zaglušile od prisutne buke.
Osećala sam se kao zarobljeni miš, mučen glasnim zvukom u svrhu eksperimenta. Buka je bila toliko iznenađujuća da sam pitala supruga da li da odemo pre nego što stigne naše piće.
Zadržali smo se oko pola sata u restoranu pokušavajući da čujemo jedno drugo. Na izlazu, pokušala sam da ukažem na preveliku buku osobi na recepciji restorana. Mislim da me nije čuo.
Ovo iskustvo nikako nije jedinstveno, postaje sve učestalije na mestima kao što su restorani, kafići, prodavnice.. „Šta ste rekli?“ Možete li to ponoviti?“ „Ovde je tako glasno!“
Izveštaji zaštitnka potrošača potvrđuju da je ono na šta se korisnici usluga sve češće žale zapravo buka.
„To je problem koji se pojavio unazad dest godina, konstantna iritacija.“
Treba staviti akcenat na sledeće: bučna mesta nisu samo neprijatna i dosadna, ona predstavljaju pretnju javnom zdravlju, posebno za ljude koji rade ili ih redovno posećuju. Izlaganje nivou buke iznad 70 i 80 decibela, čime se mnoga mesta hvale ovih dana, može biti uzrok oštećenju sluha tokom vremena. Ovakvo oštećenje sluha se može sprečiti, ali ako se dogodi, gubitak je nepovratnan.
Istražujući, došla sam do zaključka da postoji niz razloga – a oni uglavnom imaju veze sa trendovima u dizajniranju restorana, kafića i prodavnica. Nadam se da će vlasnici obratiti više pažnje na očuvanje javnog zdravlja kada budu odlučivali o ovim stvarima u svojim restoranima i prodavnicama.
Niko ne želi da uđe u mauzolej
Skoro svi sa kojima sam pričala o ovoj temi mišljenja su da je neki nivo buke u restoranima i prodavnicama nameran. Talas buke u restoranima i kafićima počeo je krajem devedesetih godina prošlog veka, vrlo se brzo širio tako da je kultura ispred kuće polako zakopana u zid zvuka.
Svoju sklonost ka glasnim mestima, oni koji ih podržavaju, objašnjavaju time da glasna muzika prenosi pozitivne vibracije i osećaj života i energije, osećanja koja se povezuju i sa hranom. Težnja da se napravi lepa atmosfera i energija u trpezariji je zapravo preneta na sklonost ka glasnoj muzici u restoranima. „Niko ne želi da uđe u mauzolej.“
Zaista, tihi restorani mogu biti nepoželjni isto kao i bučni. Sigurno ste imali prilike da budete u restoranu gde su svi gotovo nečujni, i da ste imali tako malo privatnosti da niste bili slobodni da govorite. Verovatno ste želeli da odete brzo kao i iz nekog suviše bučnog mesta.
Ipak, postoji razlika između živahnih, i prijatnih nivoa zvuka i onih suviše bučnih gde morate da se nadvikujete preko stola. Neka mesta ne uspevaju da uspostave pravu ravnotežu.
Na kraju, postoji još jedno potencijalno objašnjenje za to: bučni restorani mogu povećati promet, a postoje i dokazi da oni ohrabruju ljude da piju više i brže. Dakle, uprkos nelagodnosti, buka deluje na neke ljude na takav način da donosi dobar rezultat na kraju dana.
Dobra akustika je stvar prestiža
Mislila sam da akustika nije toliko važna kada se oprema neki restoran ili kafić. Zato sam bila izneneđena kada sam uvidela da je ona zapravo među prvim stvarima o kojoj ugostitelji razmišljaju prilikom planiranja novog restorana.
U svakom slučaju, ako želite da uradite dobru akustiku, može vas skupo koštati. Morate angažovati inženjere i kosultante za akustiku, koji će u odnosu na geomtriju i površinu prostora dati preporuku za izbor materijala i opreme koja će stvoriti zvuk prijatan ušima posetilaca. Kao i bilo koji građevinski projekat, što je finiji i savršeniji, više novca je potrebno izdvojiti.
Postoji puno proizvoda koji rešavaju pitanje akustike na način da u isto vreme bude lep i skriven, tako da se osećate prijatno, ali to može u znatnoj meri da smanji ukupan budžet, tako da, na kraju, odluku o ovakvoj investiciji donose vlasnici prostora.
Promena trendova u estetici enterijera ima veliki uticaj na naše uši
Imajući u vidu gore navedeno, postoje i jeftinije tehnike koje mogu uticati na nivo buke u postoru: tepisi, zidne tapiserije, stolnjaci, draperije, biljke. Ali, sve ovo uglavnom je izašlo iz mode. Razmislite o restoranima ili mestima koje ste skoro posetili, naročito o onima koji su u trendu.
Postoji dobra šansa da je barem jedan od njih smešten u velikom prostoru, sa minimalno ukrašenim zidovima od cigle ili betona, golim stolovima i podovima, visokim plafonom i izloženim cevima.
Eksplozija novih restorana i prodavnica, preokret u estetici enterijera, kao i mesta koja su uobičajeno puna posetilaca, sve ovo učinilo je da smo sve više okruženi bukom.
Fini restotani su tokom poslednje decenije izbacili iz upotrebe tepihe, teške zavese, stolnjake i vremenom sve više dali mesta modernim, neformalnim trendovima, otvorenog koncepta.